Toen we hoorden dat de kampen mochten doorgaan, sprongen we een gat in de lucht! We zijn zo blij dat we de leden een leuk kamp kunnen aanbieden, zeker na deze moeilijke periode. Zoals jullie ongetwijfeld weten, zal het kamp iets anders zijn dan gepland. Er zijn uiteraard heel wat maatregelen waarmee wij rekening moeten houden. Daarnaast zijn er ook wat zaken die van de ouders verwacht worden. Hieronder vinden jullie een overzicht van wat er van jullie verwacht wordt en een kort overzicht van de maatregelen die wij in acht nemen.

Hebt u verder nog corona-gerelateerde vragen, twijfel dan niet om ons (de groepsleiding) te contacteren. Wij beantwoorden met plezier al jullie vragen.

Wat moet je doen als ouder?

Voor het kamp

• Is je zoon of dochter 5 dagen voor het kamp ziek, mag je kind jammer genoeg niet mee op kamp.
  • De ochtend van het vertrek meet je de koorts van je kind(eren). Heeft hij of zij meer 37,5° koorts dan verwittig je de leiding en kan je zoon of dochter jammer genoeg ook niet mee op kamp.
  • Als je je zoon of dochter afzet op de afgesproken plaats, houd je als ouder afstand van andere ouders en van de andere leden. Indien mogelijk vragen wij zelfs een mondmasker te dragen.
  • Carpoolen mag niet! Je kinderen moeten naar het kamp gebracht worden door iemand uit je persoonlijke bubbel.

Ziek op kamp?

• Als een lid ziek wordt op kamp, wordt hij onmiddellijk in een isolatieruimte geplaatst, samen met de EHBO-verantwoordelijke.
  • De ouders worden gecontacteerd door de leiding. Zij worden verwacht zo snel mogelijk hun kind te komen ophalen.

Na het kamp

• Ook bij het ophalen gelden voor ouders de social distancing regels. Neem ook hier weer een mondmasker mee.
  • Ook op de terugweg mag carpoolen niet!
  • Je moet minstens 7 dagen op kamp zijn geweest voordat je naar een volgende bubbel mag. Dat wilt zeggen dat kapoenen na hun kamp, nog minstens 2 dagen thuis blijven, voordat ze naar een volgende bubbel mogen (zoals bijvoorbeeld het speelplein).
  • Rust voldoende uit na het kamp. Voldoende rust is erg belangrijk om niet ziek te worden. Het is dus voor de alle takken aangeraden om na het kamp een paar dagen huis te rusten, alvorens in een volgende bubbel te stappen.
  • Wordt je zoon of dochter ziek na het kamp, ga dan onmiddellijk naar de huisarts!

Risicogroepen

• Behoort je kind tot een risicogroep, maak dan een afspraak met de dokter. Als de dokter toestemming geeft om mee op kamp te gaan, is het toegestaan om je kind mee op kamp te sturen.
  • Ouders dragen hier als laatste de verantwoordelijkheid, zij bepalen samen met de dokter of het veilig genoeg is om op kamp te vertrekken!

Maatregelen op het kamp zelf

Bubbels

• Een bubbel bestaat maximum uit 50 personen, leiding en fourage inbegrepen.
  • Bij de jongste takken (kapoenen, welpen en kabouters) is er geen probleem.
  • De oudste takken (jonggidsen, jongverkenners en givers) gingen normaal gezien samen op kamp. Daarom besloten we het voorkamp van de leiding te annuleren en de groep in twee te splitsen. De givers gaan eerst, daarna de jonggidsen en de jongverkenners.
  • In de bubbel moet er geen afstand gehouden worden maar wel worden opgelet op overdreven fysiek contact.

Hygiëne

• Handen worden regelmatig gewassen (’s morgens, ’s avonds, voor en na elke maaltijd en na elk wc-bezoek).
  • Er worden geen herbruikbare zakdoeken gebruikt.
  • Keukenhanddoeken en wc-handdoekjes worden per dag vervangen of gekookt.
  • Elke dag wordt de koorts van alle leden, leiding en fourage genomen. Wij voorzien thermometers.
  • Contactoppervlakken worden regelmatig ontsmet. (Bijvoorbeeld: Tentpaal, HUDO, klinken, lichtschakelaars, balken, wc’s, kranen, tafels,…)
  • Slaapruimtes worden zo veel mogelijk verlucht.

Activiteiten

• Iedereen blijft zo veel mogelijk op zijn eigen terrein en speelt zo veel mogelijk buiten.
  • Er wordt niet overnacht op andere locaties (over en weer gaan is niet mogelijk, geen tweedaagse,…).
  • De leden zijn altijd onder begeleiding van de leiding als het terrein verlaten wordt.

contact met de groepsleiding